Adjoy

Mer tid för kunden
Adjoy är ett tjänsteföretag som levererar programvaror specifikt för ur- och smyckesbranschen. Anna Tingfors, tidigare grundare till Alpacha AB och Dan Fernström, som är programutvecklare i grunden, startade Adjoy AB för tre år sedan.

Programvarorna är framtagna i nära samarbete med ur- och smyckesbranschen för att enkelt sköta det administrativa i företaget. Det finns exempelvis ärendehantering med möjlighet att spara bilder. Funktionen ersätter de förtryckta påsarna med ärendelappar. Till systemet finns även kundkort och kassaregister som kan kopplas till betalterminal med olika betallösningar och en webbshopsmodul. Adjoy har även en guldinköpsfunktion för den som köper och säljer guld. Man kan själv välja vilka delar man behöver och sen bygga på.

– Slutkunden kan enkelt följa sitt ärende direkt i sin mobiltelefon. När ett ärende är klart får kunden ett sms som talar om att smycket är redo att hämtas upp. Det blir en trygghet för kunden att kunna ha direktkommunikation med guldsmeden eller butiken genom vår plattform, säger Anna.

Adjoys program hjälper till att hålla ordning och reda bland sina kundärenden och effektiviserar hela arbetet med kundbeställningar och administration. Problem med lappar som försvinner, stavfel och datum som inte stämmer på graveringar, missförstånd och otydliga önskemål blir ett minne blott. Ett ärende kan enkelt tas fram i systemet med ett knapptryck och kan spåras ända från start till att beställningen är betald, levererad och klar. Därefter finns kundärendet kvar i systemet för framtida garantifrågor. Efter dagens slut då dagskassan stängs skapas en rapport som går direkt in i bokföringen. Med Adjoy kan man även följa butikens försäljning hemifrån direkt från sin mobiltelefon. Det går att nå systemet digitalt oavsett var man är så länge det finns internetuppkoppling.

– Det handlar egentligen inte om själva digitaliseringsprocessen, utan i stället om vad företaget har för nytta av att digitalisera sin verksamhet. Även de ur- och smyckesbutiker/guldsmeder som känt sig väldigt osäkra innan de börjat med Adjoysystemet, har efteråt sagt att det var riktigt enkelt. De har fått så mycket tid över som de i stället kunde lägga på kundservice, marknadsföring och annat som driver butiken framåt. En annan kund sa att de sparat 30 procent i tid från att leta lappar till att bara knappa in kunden i systemet. För att inte tala om kostnader vid missförstånd. Vad som sagts går snabbt att spåra via noteringar i systemet. Även butikernas kunder upplever ett mycket mer professionellt bemötande och känner större trygghet när de märker att butiken inte längre handskriver lappar utan skriver in deras data i ett system.

Anna ser fram emot att träffas live på JEWA.

– Branschen behöver ett forum där vi kan mötas. Vi har inga andra större forum i Sverige. Även om mycket sker digitalt så knyter man inte kontakterna på samma sätt som på en branschmässa.

Dan Fernström och Anna Tingfors

”Problem med lappar som försvinner, stavfel och datum som inte stämmer på graveringar, missförstånd och otydliga önskemål blir ett minne blott.”