CelineEstelle

Marginaler som häpnar
Det nya varumärket för smycken har redan tagit sig ut i Europa trots att det bara funnits i ett år. CelineEstelle har medvetet satsat på unik butiksdisplay, ett brett sortiment och marginaler på häpnadsväckande 3,5.

CelineEstelle grundades förra sommaren av Stefan Eriksson Kubicska och Martin Nilsson i Ulricehamn. Båda har många års erfarenhet av branschen och deras kompetenser kompletterar varandra.

Stefan är den dedikerade smyckesdesignern i företaget. I mer än 15 år har han jobbat med försäljning av olika smyckesmärken. Det var under coronapandemin som tankarna kom om att designa egna smycken. Han presenterade idén för Martin och de bestämde sig för att starta CelineEstelle tillsammans.

– Stefan har ett jäkla öga för det där och vet vad han gör. Det syns verkligen när han tar fram idéer till kollektionerna.

Martin driver även Klockmasterbutiken i Ulricehamn och har ett affärstänk utifrån butikernas perspektiv. Han vet vad butikscheferna förväntar sig av sina leverantörer och vad som krävs för att underlätta försäljningen ut mot slutkund.

– Vi är lätta att ha att göra med och lyssnar mycket på våra kunder. Kollektionen är väldigt bred för att passa så många som möjligt i alla åldrar och med olika smaker. Alla våra smycken är tillverkade i kirurgiskt stål 316L med 18k eller 14k förgyllning. Allt är allergitestat för det ska kännas bra att sälja våra smycken över disk och vi vill att butikerna ska slippa onödiga reklamationer. Strategin är inte bara att erbjuda fina smycken i bra material. Vi har ett väl genomtänkt prisläge och kan erbjuda smycken från ett lägre segment mellan 500 och 1000 kronor. Dessutom har vi en utomordentlig marginal.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor
Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor

”Kollektionen är väldigt bred för att passa så många som möjligt i alla åldrar och med olika smaker.”

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor

Större sug efter butiker

– Jag behöver bara gå till mig själv. När jag gör mina inköp vill jag klämma och känna på produkterna. De kan se jättefina ut på bild men vara något helt annat i verkligheten. Jag märker även att de som är yngre går över mer och mer till att handla i butiker i stället för på nätet. De vill också ha en verklig köpupplevelse och det är därför vi har valt att fokusera på den vägen.

Sedan starten har allt rullat på väldigt fort. Martin ger en eloge till både sin och Stefans fru och menar på att utan deras stöd hade CelineEstelle inte varit möjlig.

– De får stå ut med mycket av våra galna idéer och det ska de ha cred för. Det låter ju nästan helt otroligt att vi har kommit så här långt. Vi har satsat rejält och under ett enda år är vi redan i gång i tre länder. Responsen har varit fantastisk och vi har skrivit avtal med agenturer både i Sverige, Finland och Schweiz.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor
Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor

Stefan Eriksson Kubicska

Framgång på mässan

Att de nått ut så brett beror både på Martins stora kontaktnät i branschen och på att de gjort marknadsföringssatsningar genom att ställa ut på inköpsmässor både i Sverige och utomlands.

– Förra året, på Branschmötet, var det första gången som jag själv stod på en mässa. Jag kände mig helt malplacerad eftersom det kändes som att man stod på fel sida. Vi hade inte några större förhoppningar och visste inte vad vi kunde förvänta oss, men tänkte att vi måste vara med och synas. Det visade sig vara ett jättebra beslut och mässan gav ett väldigt positivt resultat. Det känns självklart att vara med på smyckesmässan även i år och vi tror JEWA kommer att bli ännu bättre och ännu större.

På JEWA kommer besökarna att få se hela smyckekollektionen presenterad i en displayad miljö som tagits fram specifikt för varumärket.

– Ett bra skyltmaterial är A och O så där lade vi mycket fokus. Vi har valt färgerna guld och grönt som är vårt signum. Vi har varit noga och testkört våra displayer i butiken, och även placerat stället på olika platser för att se hur kunderna rör sig och reagerar. Det som vi märkt är att vår display sticker ut mot andra varumärken oavsett var den står i butiken. Den drar ögonen till sig.

Martin och Stefan bjuder in alla butiker som vill göra bra affärer till sin monter.

– Vi vill visa att butikerna kan tjäna pengar på CelineEstelle. Det som är unikt med oss är att vi erbjuder hela 3,5 i marginal på produkterna vilket är lite ovanligt. Gör man ett inköp för 20 000 kronor kan man sedan sälja varor för 70 000 kronor. Vad jag vet är vi ensamma om att ha den marginalen. Vissa har sagt att det är nästan för billigt men mitt svar blir att man ska tänka på merförsäljningen. Tittar kunden på ett halsband så kan man även sälja på ett armband eller örhängen utan att det överskrider kundens budget. Det blir en bra deal för både kunden och butiken.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor