Gant Time

Passionen blev ett eget varumärke
När modeskapare som Donna Karan och Giorgio Armani gick mot strömmen i slutet av 90-talet och lanserade egendesignade klockor i sina kollektioner, väcktes den passionerade entreprenören i Christoffer Owers till liv. Klockbranschen hade alltid lockat och vid sidan av sina studier jobbade han extra hos sin bror som både hade en klockaffär och en klockagentur. Men Christoffer ville något mer.

– Om man går tillbaka till 90-talet såg vi bara traditionella klockmärken i industrin som Tissot, Certina och Longines, och förstås lyxmärken som Omega, Rolex och Breitling. Men det fanns egentligen inga modemärken som tillverkade klockor. Swatch hade börjat ändra lite på synsättet i klockindustrin, där klockan mer blev som en modeaccessoar. Den blev färgglad, billig och tillgänglig. Det skapade någonstans en idé, bland både konsumenterna och i klockindustrin, att klockan inte behöver vara en sådan seriös pjäs. Wow, det här är framtiden! tänkte jag. Jag har alltid älskat klockor och såg att det finns en möjlighet att faktiskt vara med och göra en egen klocka.

Utan erfarenhet av vare sig formgivning eller design, tog Christoffer helt sonika kontakt med en svensk delägare i Gant för att presentera sin idé. Han ville formge och producera Gants framtida modeklockor. Den positiva responsen var omedelbar och kort därefter sattes arbetet i gång.

Glädjen var stor och Christoffer grundade Gant Time år 1999. Han fullkomligt älskar klockor och har alltid förundrats över det komplexa hantverksarbetet.

– Det är fascinerade att man kan skapa ett unikt uttryck på en så liten yta och jag tycker det är jätteroligt med alla de små fantastiska detaljerna, där varje liten millimeters förändring ger en så stor effekt.

”Vi tar ut svängarna och gör mer smyckesliknande klockor.”

Gant är i dag ett av Sveriges mest sålda klockmärken och det kommande året firar Gant Time 25-årsjubileum samtidigt som klädmärket Gant fyller 75 år. Varumärket har tidigare varit mer riktat mot målgruppen herr men Gant Time tog ett beslut för snart fem år sedan att satsa mer mot damer där utbudet inte varit lika stort.

– Det blev en lyckad satsning. I början stod damklockorna för cirka 25 procent av försäljningen mot männens 75 procent, men idag har det stigit till 50/50. Det är väldigt kul och lite intressant eftersom klädmärket Gant bara har 30–35 procent i försäljning på damsidan. Där har vi lyckats väldigt väl. Årets lansering av damklockor är dessutom extra rolig. Det är ett helt nytt territorium för oss men vi ligger helt rätt i tiden där vi tar ut svängarna och gör mer smyckesliknande klockor.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor
Bilden föreställer Sandra Lundqvist som är vd på Schalins

Christoffer Owers, grundare och designer på Gant Time.

Bilden föreställer Sandra Lundqvist som är vd på Schalins
Bilden föreställer Sandra Lundqvist som är vd på Schalins
Inget hot från smarta klockor

– Jag ser smart watches som en absolut konkurrent för oss så till vida att klockan ockuperar en plats på handleden. Man har bara en klocka på sig åt gången och det är där konkurrensen ligger egentligen. Men sedan tror jag att de som har en smartklocka har valt den av funktionella skäl och inte estetiska. Jag tror att den kundgruppen som enbart använder smarta klockor förmodligen inte är vår kund ändå. Vi har inte sett något tapp i försäljningen, faktiskt är det tvärtemot att våra volymer har ökat. Jag inbillar mig att det är inte speciellt många som tycker att det är vackert att gå runt med en liten mobiltelefon på armen.

Framtidstankar

Gant Times siffror för 2022 var bättre jämfört än året innan, och detta år har försäljningen fortsatt att öka kraftigt.

– Peppar, peppar, ta i trä. Vi har inte sett var det tar vägen ännu med lågkonjunkturen. Men man kan fundera över klockans framtid på lång sikt. Det är ingen som köper en Rolex idag för att den visar bättre tid än en klocka som kostar ett par tusen kronor. Klockan är en statussymbol som ger signaler till omvärlden, och till sig själv, som visar vem man är och vad man har för livsstil. Så länge man bryr sig om sin sitt yttre på något sätt så kommer valet av klocka att ha en viktig betydelse.

Christoffer ser hur utmanande det varit för många butiker under de senaste åren och att det fortfarande finns en oro. De negativa nyheterna som sänds varje dag gör alla rädda och oroliga för framtiden.

– Det här tugget hör jag hela tiden och vi måste ha lite positiv energi och fokusera på vad man kan göra för att fortsätta sin business. Det har varit vad, jag förstår, ett helvete för många butiker med oförstående hyresvärdar i gallerior som har satt skyhöga hyror, och tuffa utmaningar på många sätt. Men jag tänker att det måste vända. Folk gillar att handla i en butik och jag tror att butikerna verkligen måste anstränga sig för att förstärka upplevelsen. Det ska vara välfyllda skåp med ett brett sortiment så att ingen kommer in och känner att det kanske finns fler modeller någon annanstans. Kombinera det med kunnig personal som kan prata om produkten och förklara kvaliteten, och varför en produkt kostar mer än en annan. När man går den där extra milen så brukar kunden märka det. Det ger en skön kundupplevelse där själva köp-ögonblicket blir en del av det alla vill ha. Det kunden går miste om när den handlar online, är känslan av att lämna en butik med en fin påse där man är nöjd med sitt inköp. Man har blivit väl omhändertagen av en försäljare, fått klämma och känna på produkten, fått bra information och känner sig lite påläst efter besöket. Det är därför det fysiska mötet är så viktigt. Det finns inget som slår det.

Bilden föreställer Sandra Lundqvist som är vd på Schalins
Bilden föreställer Sandra Lundqvist som är vd på Schalins

Christoffer ser hur utmanande det varit för många butiker under de senaste åren och att det fortfarande finns en oro. De negativa nyheterna som sänds varje dag gör alla rädda och oroliga för framtiden.

– Det här tugget hör jag hela tiden och vi måste ha lite positiv energi och fokusera på vad man kan göra för att fortsätta sin business. Det har varit vad, jag förstår, ett helvete för många butiker med oförstående hyresvärdar i gallerior som har satt skyhöga hyror, och tuffa utmaningar på många sätt. Men jag tänker att det måste vända. Folk gillar att handla i en butik och jag tror att butikerna verkligen måste anstränga sig för att förstärka upplevelsen. Det ska vara välfyllda skåp med ett brett sortiment så att ingen kommer in och känner att det kanske finns fler modeller någon annanstans. Kombinera det med kunnig personal som kan prata om produkten och förklara kvaliteten, och varför en produkt kostar mer än en annan. När man går den där extra milen så brukar kunden märka det. Det ger en skön kundupplevelse där själva köp-ögonblicket blir en del av det alla vill ha. Det kunden går miste om när den handlar online, är känslan av att lämna en butik med en fin påse där man är nöjd med sitt inköp. Man har blivit väl omhändertagen av en försäljare, fått klämma och känna på produkten, fått bra information och känner sig lite påläst efter besöket. Det är därför det fysiska mötet är så viktigt. Det finns inget som slår det.

På JEWA kommer Gant Time finnas på plats med alla höstens spännande nyheter.

– Mässor är något som behövs och jag tror framför allt för den bransch av sällanköpsvaror, som vi verkar i. Jag tror det är jättebra med mässor och särskilt nu när vi lever så mycket i den digitala världen där allt känns väldigt platt. Här kan vi byta idéer, inspireras och framför allt få mycket energi. 

Bilden föreställer Sandra Lundqvist som är vd på Schalins