Mockberg
Mockberg är det enda smyckesmärket i Norden som erbjuder livstidsgaranti på färgen på bijouterier. Den teknik som används kallas PVD-teknik, vilket är en innovativ beläggningsprocess som innebär att smycken både håller för en simtur och kan bäras i bastun utan att tappa färgen. Elvira Eriksson, grundare av Mockberg, upptäckte att tekniken kunde användas för smycken.
– Smycken i den här prisklassen är pläterade i guld, och arbetar man med en mässing eller silverbas har guldet en viss livslängd innan de nöts ut beroende på användning.
Elvira mådde dåligt över att smycken kasseras när de börjat tappa färgen.
– Vårt stora fokus är hållbarhet och det är viktigt för oss att göra något som vi står för till 100 procent. Vi kan inte fortsätta att producera saker som vi vet bara håller i några år. Mockberg har varit ett klockmärke sedan starten 2015 och det jag alltid älskat med klockbranschen är att man aldrig kastar en klocka. Man tar hand om den och går någonting sönder så lagar man klockan.
Mockbergs ledning stod inför ett stort beslut. Antingen behövde de lägga ner smyckestillverkningen eller hitta en lösning för att ta fram hållbara och bra bijouterier.
– Vi började fundera på vad det är som gör att du kan bada och duscha med klockor utan att de tappar färg, och om det var möjligt att tillverka smycken i samma material som klockorna var gjorda av.
Det hela visade sig vara en otroligt svår process men man jobbade envetet vidare och tog fram en helt ny produktionsteknik.
– Första testet lanserades förra året och responsen var helt fantastisk. Det här är så häftigt och verkligen banbrytande för branschen. Våra smycken är vattentäta, slitstarka och korrosionsbeständiga. De varken missfärgas, går sönder eller rostar, utan varar en hel livstid.
”Det här är så häftigt och verkligen banbrytande för branschen. Våra smycken är vattentäta, slitstarka och korrosionsbeständiga. De varken missfärgas, går sönder eller rostar, utan varar en hel livstid.”
Vid årsskiftet togs beslutet att de tidigare smyckekollektionerna så småningom kommer att utgå och att fokus kommer att ligga på den nya tekniken i alla Mockbergs kollektioner.
– Kunderna är förvånade över kvaliteten och försäljningen har gått jättebra. Vår målgrupp är studerande och arbetande kvinnor mellan 20 och 45 år i urbana områden som har ett hållbarhetstänk och vill bära vackra smycken till vardags. Mockbergs smycken passar även mognare kvinnor som uppskattar smycken i klassisk design av bra kvalitet till ett överkomlig pris.
Planeringen inför inköpsmässan pågår för fullt och Elvira ser fram emot JEWA.
– Det är viktigt för oss att personligen träffa återförsäljare. Dels för att få ett ansikte på personen som hon ofta har kontakt med och dels för att förmedla kunskapen om deras produkter. Vi vill även bjuda in nya kunder som är nyfikna och vill veta mer om den nya tekniken. Vi kommer även visa en helt ny kollektion och demonstrera vår allra senaste klocka, Royal, som är märkt 10 ATM.