BY SOFIA WISTAM

BY SOFIA WISTAM gör smycken med mening
Hos BY SOFIA WISTAM blir smycken till berättelser, där varje smycke bär på något större. Med Sofia Wistams personliga filosofi i grunden har varumärket vuxit från källare till butik – och nu till ännu en ny fas, när återförsäljare blir en del av resan.

Hur bygger man ett varumärke som inte bara syns – utan känns? För BY SOFIA WISTAM börjar allt i en känsla. Ett hjärtslag, ett minne, ett ögonblick av styrka. Sedan följer budskap, design och form – men grunden är alltid emotionell och genomsyrar varje smycke, varje kollektion, varje möte med kund.

Vi träffar Sofia Wistam, designer och grundare, för att prata om hur varumärket vuxit från en idé i ett tv-program till en stark aktör i smyckesbranschen – och varför det nu är dags att ta nästa steg med återförsäljare och mässdeltagande.

Ett tv-program som startskott
Allt började under inspelningarna av ”Sofias änglar”, där många av livets svåraste stunder kom nära. Idén väcktes: att skapa ett smycke som kunde bära styrka. Ett litet EKG-format halsband som symboliserade livet – att det går upp och ner, men ändå framåt.

– Det var viktigt för mig att smycket skulle bära på ett budskap. Oavsett om man gav bort det eller köpte det till sig själv ville jag att det skulle förmedla något. Därför följde alltid ett kort med som berättade vad smycket symboliserade, berättar Sofia.

– Jag trodde aldrig att det skulle bli något stort. Jag tänkte att jag kanske kunde sälja några på Instagram, men det tog fart direkt. Första julen stod hela familjen i källaren och packade smycken.

Sedan dess har varumärket vuxit organiskt, med kollektioner som MAMMA – en stor ring med små ringar för varje barn – och Love Actually, inspirerad av radband men med ett hjärta istället för kors. Allt med samma grundidé: att smycken ska få bära budskap.

– Det är så fint när unga killar kommer in och köper MAMMA-halsband till sina mammor, eller när någon skapar en ring med biologiska barn och bonusbarn. Då känner jag att smyckena verkligen betyder något – det är det jag vill åt.

Smycken som bär berättelser
Till skillnad från många varumärken bygger BY SOFIA WISTAM inte kollektioner utifrån säsong eller trend. Här föds idéerna ur livet självt: en resa, en motgång eller en vintagemarknad.

– Jag har inget behov av att producera massor. Varje idé måste kännas. Och när det känns rätt, då vet jag att det blir bra, säger Sofia.

Många kollektioner förstärks av berättelser – små kort som följer med varje smycke, och initiativ som Månadens Mamma i sociala medier. Det har blivit en naturlig del av varumärket: att skapa ett community där bäraren är lika viktig som designen.

– Det är otroligt att få läsa alla kärlekshälsningar folk skickar in om sina mammor. Det är essensen av varför vi gör det här.

NOBEL by BILLGREN är ett exklusivt varumärken med smycken i 925 sterling silver.

 En ny fas – med återförsäljare
Efter sju år av direktförsäljning har BY SOFIA WISTAM nyligen öppnat upp för återförsäljare – ett stort steg, och ett beslut som förändrat arbetet framåt.

– Vi har fått frågan från dag ett. Men det är först nu det känns rätt. Det här är en resa vi är nyfikna på och tycker är så kul. Nästa vecka åker vi till Norrland och träffar återförsäljare – bara det känns jättestort för oss, säger Sofia.

Att finnas med på JEWA blir ett naturligt nästa steg. Här möter de både branschkollegor, nya samarbetspartners och inköpare – i en miljö där relationer står i centrum.

– Det som är så roligt, både med mässan och med återförsäljare, är att vi får bygga det här tillsammans med andra. Det känns stort för oss – och väldigt kul.

Vill du också uppleva smyckesbranschens mest inspirerande dagar?

Möt varumärken som BY SOFIA WISTAM på plats på JEWA – och ta del av berättelser, design och nya möten som gör avtryck.

Sofia Wistam

Designer och grundare, BY SOFIA WISTAM

Om BY SOFIA WISTAM

BY SOFIA WISTAM skapar smycken med mening – ofta inspirerade av relationer, minnen och styrka. Varumärket har vuxit organiskt från en idé i ett tv-program till en butik och ett community – och tar nu nästa steg genom att bjuda in återförsäljare.

”Jag har inget behov av att producera massor. Varje idé måste kännas. Och när det känns rätt, då vet jag att det blir bra!”