Gynning Design

Konsten att bygga en helhet: Gynning Design väver samman känsla, affär och närvaro
Från tavla till tatuering till smycke – på Gynning Design tar idéer snabbt fysisk form. Med Carolina Gynnings bildvärld som grund har varumärket vuxit till en aktör där konstnärligt uttryck, affär och varumärkesbyggande vävs samman till en helhet.

På Gynning Design sitter det konstnärliga i väggarna – bokstavligt talat. Företaget föddes ur Carolina Gynnings bildvärld, men har under åren vuxit till ett självständigt smyckesvarumärke där affär och uttryck går hand i hand.

Vi träffar Titty Fryxell Larsson, COO på Gynning Design, för att prata om hur det konstnärliga kan genomsyra hela verksamheten – från design till återförsäljare – i en bransch som både värnar starkt om hantverk och ställer krav på digital närvaro.

Hur förvaltar man ett så starkt visuellt DNA i allt från e-handel till relationer med återförsäljare? Och vilken roll spelar mässor som JEWA i att bygga en stark och sammanhållen bransch?

Från kuddar till kollektion

Historien om Gynning Design började med målarduken men tog snabbt nya former. När Carolina Gynning ville göra sin konst tillgänglig för fler än de som kunde köpa tavlor, började hon trycka sina motiv på kuddfodral. 

Smyckesproduktionen blev ett naturligt nästa steg, drivet av Carolinas passion för form, symbolik och mening. Den stora lanseringen skedde 2015 när silverkollektionen introducerades – en kollektion som fortfarande är en central del av sortimentet.

– Vi har arbetat med silverkollektionen i över tio år nu, i takt med Carolinas starka driv att skapa nytt. För henne handlar det inte bara om att formge ett smycke – varje del ska bära på ett budskap. Därför följer det alltid med en dikt som förmedlar betydelsen bakom just det smycket kunden köper, säger Titty.

Fjärilen som symbol

På Gynning Design är vägen från känsla till kollektion ofta kort. En symbol, en plats eller ett ögonblick kan snabbt ta sig uttryck i både en målning, tatuering – och ett nytt smycke.

– Carolina hittar inspiration överallt; Ibiza, familjen, djur och livet självt. När hon väl får en känsla går hon verkligen all in. Det kan börja med en målning, bli en tatuering – och till sist landa i ett smycke. Hon vågar ta ut svängarna och har en stil som verkligen skapar en röd tråd i allt vi gör, säger Titty.

Just den autenticiteten är en viktig del för Gynning Design. Ett exempel är fjärilen som ofta återkommer i både konsten och smyckena. Fjärilen som symbol dök upp tidigt i Carolinas liv, när hon som barn fick en hårklämma med en liten fjäril på av sin mamma.

– Budskapet var att den skulle bringa lycka och tur, och Carolina kände verkligen det varje gång hon bar den. Fjärilen har följt henne genom livet – och nu även in i våra smycken. Dels har vi många fjärilssmycken, och nu senast har fjärilen också fått ta plats på flera av våra spännen, berättar Titty.

NOBEL by BILLGREN är ett exklusivt varumärken med smycken i 925 sterling silver.

Ett starkt varumärke – även för återförsäljarna

Trots att smyckena är fysiska, lever varumärket Gynning Design i hög grad digitalt. Dels via kontot Gynning Jewelry, men även via Carolina Gynnings egna kanaler med över 800 000 följare, vilket gör henne till en viktig bärare av både uttryck och räckvidd. 

– För oss handlar det mycket om att ta fram material som fungerar i alla digitala sammanhang, både i våra egna kanaler och via samarbeten. Vi har också externa partners som hjälper oss strategiskt framåt, säger Titty.

För återförsäljarna har man utvecklat en ny B2B-plattform och rekryterat fler personer för att kunna stötta med allt från bildbanker till försäljningsmaterial.

– Det är viktigt att våra återförsäljare får rätt stöd med bilder, material och olika format som underlättar deras arbete. Där är vi lyckligt lottade som kan använda mycket av Carolinas konst i form av bakgrundsbilder och displaymaterial.

Där branschen samlas och växer

För Gynning Design är fysiska mötesplatser som JEWA en självklar del av året – inte bara för att sälja, utan även för att mötas, inspirera och ta del av branschens puls.

– Det är otroligt värdefullt. Vi är stolta över att vara en del av smyckesbranschen. Att få träffa kollegor och utbyta erfarenheter är både roligt och viktigt – utan starka varumärken har vi ingen stark bransch, säger Titty och fortsätter:

– Att bygga relationer är grundläggande. Och det blir extra lyxigt när man får göra det i en miljö där alla medverkar för samma sak. Den framåtrörelsen är viktig – för hela branschen.

Vill du också uppleva smyckesbranschens mest inspirerande dagar?

Möt varumärken som Gynning Design på plats på JEWA – och låt dig inspireras av både hantverk, uttryck och framtidstro.

Titty Fryxell Larsson

COO, Gynning Design

Om Gynning Design

Gynning Design växte fram ur Carolina Gynnings bildvärld, där konsten alltid står i centrum. Med en stark drivkraft att göra sitt uttryck tillgängligt för fler, tog hennes motiv form i allt från kuddfodral till smycken. Idag är Gynning Design ett etablerat varumärke där konst, symbolik och affär möts – med smyckeskollektioner som bär på både mening och känsla.

”För Carolina handlar det inte bara om att formge ett smycke – varje del ska bära på ett budskap.”