by BILLGREN
Förra året lanserades ett nytt varumärke, NOBEL by BILLGREN, en mer exklusiv kollektion i äkta 925 sterlingsilver med ett pris som passar de flesta. En annan mer spännande nischad smyckeserie är pärlkollektionen med smycken som består till hälften av en pansarkedja och andra hälften shell pearls.
– Först var jag lite tveksam till den här typen av smycken men jag märkte att det var fler och fler som efterfrågade smycken med pärlor för män. Vi lyssnade av marknaden och tog fram både halsband och armband som kombinerar det hårda coola stålet med mjuka pärlor. De har sålt väldigt bra och finns kvar i vårt sortiment. Herrsmycken har ofta sett ut på ett visst sätt men nu går vi mer utanför ramarna. Vi fortsätter förstås samtidigt att utveckla våra bassmycken som i största mån tillgodoser den stora marknaden
Målgruppen som bär by BILLGREN:s smycken är bred och kunderna är mestadels män i åldrarna från 12 till över 70 år. Det är dock kvinnorna som är den mest köpstarka gruppen.
– Vartannat köp av herrsmycken i butik är en gåva, och där kvinnan står för den största delen av dessa köp.
Men han ser ändå att fler och fler killarna letar sig in till både butiker och online, och att det blir vanligare med män som bär smycken som ringar, armband och halskedjor.
– Jag var nyligen på ett kundevent i Borås och då kommer det in en kille som var 14 år som köpte en pansarlänk för 1600 kronor. Han var så nöjd när han lämnade butiken och alla hans kompisar bar halskedjor.
I by BILLGRENS monter på JEWA får besökarna se produkter och de får även inspiration till hur de kan skylta upp varorna i sin butik. En tjänst som ger merförsäljning som Johan gärna vill trycka på är gravering av smycken.
– Vi vill pusha våra återförsäljare till att sälja gravyr tillsammans med våra smycken. Det sätter en personlig touch på smycket och gör det mer unikt. Det blir ofta uppskattat av den som får smycket. Det är väldigt många produkter i vårt sortiment som går att gravera. Det är synd om den delen glöms bort under säljsamtalet.
”Herrsmycken har ofta sett ut på ett visst sätt men nu går vi mer utanför ramarna.”
By Billgren har designat ett armband av stenar där 100 kronor av varje sålt armband oavkortat går till The Perfect World Foundation och projektet Save the Ocean vars mål är att minska mikroplaster i haven genom att rensa upp gammal fiskeutrustning. Hittills har dessa armband inbringat 700 000 kronor till välgörenhet. Stenarna består av lapis, jaspis och tigeröga.
– Varje sten har sin egen betydelse med fina egenskaper som beskyddar våra hav. Varje år dumpas 8 miljoner ton plast i världshaven som naturen inte kan bryta ner. Istället bryts den bara ner till mycket små partiklar, som sedan äts av mindre djur. Det känns skönt att få vara delaktig och hjälpa miljön genom våra armband.
Johan Billgren