Tidéna 1881
Kajsa berättar att den som har köpt en Tidénaklocka ska uppleva att man fått valuta för pengarna, och att det är ett pålitligt ur som bara går och går.
– Vi riktar oss i första hand till en målgrupp av både dam och herr som är 35 år eller äldre. Klockan används i vardagen och den måste fungera hela tiden. Den ska vara robust men ändå ha ett klassiskt utseende.
Produktionen ligger i Fjärran Östern men designen gör de själva.
– Det är kul att sätta sin prägel på klockorna och det känns gott i hjärtat när kunden säger att man gjort en snygg klocka, säger Kajsa.
Det ligger mycket arbete bakom varje armbandsur. Tidéna står för att hålla en så hög kvalitet som möjligt och man arbetar med helstål, safirglas, solida länkar och klockorna ska vara vattentäta.
– Det ska kännas att det är en riktig klocka man håller i handen och att den ska vara prisvärd. Återförsäljarna ska ha en kollektion som rullar på och samtidigt få goda marginaler.
Tidigare har företaget arbetat mer i den internationella sfären men nu vill man även satsa mer nationellt.
– Vi har tidigare erfarenheter av att arbeta med våra utländska leverantörer på Basel-mässan där vi mötte våra kunder. Vårt deltagande på JEWA blir premiär för oss att på vår hemmamarknad träffa våra befintliga kunder men framförallt ge oss en möjlighet att bredda vår kundbas. Det skall bli väldigt kul och spännande att se hur det fungerar från andra sidan disken, säger Ulf.
Ulf Esberg och Kajsa Tidén Esberg.
”Det är kul att sätta sin prägel på klockorna och det känns gott i hjärtat när kunden säger att man gjort en snygg klocka.”
Tidéna grundades 1881 i den lilla orten Nossebro som ligger 10 mil norr om Göteborg. Logotypen har inspirerats av bron som går över den lilla ån Nossan.
Tanken med att ställa ut på JEWA är att få träffa nya kunder och skapa nya kontakter, och speciellt då i Norrland. Efter pandemin har många butiker fått lägga ner. Prisläget har dessutom lett till att Kajsa gör färre besök ute hos kunderna men nu hoppas hon på flera återträffar under mässan.
– Jag reser och besöker våra kunder och säljer våra klockor, länkar och läderband. De lägger sina ordrar och sedan distribueras dessa från vårt lager i Göteborg.
Tidéna kommer att presentera sitt varumärke Tidéna, Di-Modells läderarmband och Bears metallänkar och silkonband.
– Vi har tre kollektioner med oss till mässan. Sedan har vi ett nytt samarbete med CelineEstelle som vi delar monter med på JEWA. De har ett helt nytt varumärke som startades förra året och alldeles för någon vecka sedan blev vi agent till dem. Vi är två små företag som hjälper varandra och det ska bli jättespännande att erbjuda smycken i vårt sortiment. De har sina kontakter och vi har våra och tillsammans blir säljorganisationen större. Vi ser att många butiker säljer ju både ur och smycken numera, och tror jag vårt samarbete kommer att bli en fin kombination att jobba med, säger Kajsa.
Ulf vill gärna se ett närmare och utökat samarbete med de stora organisationerna och dess medlemsbutiker.
– Vi ser vårt deltagande i JEWA som ett unikt tillfälle att exponera oss mot urfackhandeln och dess medlemmar, och den möjligheten värdesätter vi mycket.