Cavaxo

Fler kunder efter mässan
Sofie Axelsson driver Cavaxo Design som har två varumärken i sin produktportfölj, astrid&agnes för kvinnor och AROCK för den manliga målgruppen.

Verksamheten startade 2006 och finns i dag representerade i cirka 300 butiker runt om i Sverige och Norge. Just nu storsatsar Cavaxo genom att anställa fler personer och i årsskiftet ska de flytta till större lokaler i Varberg.

Sofie gör en rejäl satsning för att expandera vidare ut i Europa. De har påbörjat ett samarbete med en distributör i Italien och ytterligare två länder är på gång.

– Vi ville ut i Europa och då gäller det att visa upp sig. Därför valde vi att ställa ut på Inhorgenta mässan i München och vi fick napp direkt. Flera butiker i Italien och Tyskland har redan köpt in våra produkter och vi haft fullt ös i produktionen sedan dess.

Sofies mål är att skapa hållbara och trendiga smycken för kvinnor och män i alla åldrar.

– Vi vill erbjuda någonting för alla och har en bra bredd i vårt sortiment, både stort och smått, till alla åldrar. astrid&agnes har ett trendigt uttryck med stilrena linjer – feminint med attityd. Här finns en blandning av nättare smycken, för den som vill ha något mer diskret, till lite större oversized smycken. AROCK passar bra till den yngre killen som är modern och trendig, men de ska även funka till en stilig äldre man.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor

Efter en rejäl satsning på att synas på inköpsmässor har de nu nått ut till en större marknad i Europa. 

Cavaxo Design lägger ner ett stort arbete för att hålla en hög kvalitet på sina smycken. De är tillverkade av stål 316 som har en extra bra hållbarhet. Vissa smycken har gnistrande CZ-kristaller eller äkta italienskt läder. Smyckena är PVD-pläterade och guldpläteringarna är av 14 karats guld.

– Vi får ofta höra från butikerna att de är glada över att våra smycken håller hög kvalitè. Smyckena är dessutom prisvärda och konsumenten ska spontant kunna unna sig själv.

Teamet på Cavaxo är väldigt lyhörda till sina återförsäljare.

– Återförsäljarna är de viktigaste vi har och vi jobbar ständigt för ett så nära samarbete som möjligt. Vi älskar våra härliga besök i butik och samtal per telefon eller mail. Servicen till återförsäljarna är alltid prioriterad. Ringer de oss för att beställa ett smycke idag så har de oftast paketet dagen efter.

Sofie har alltid med hela kollektionerna för båda varumärkena när de ställer ut på mässor. På årets JEWA kommer de även visa upp höstnyheterna. Hon har stått på många mässor genom åren och känner att det fysiska mötet är viktigt.

– Vi var med förra året på Branschmötet och det var helt fantastiskt att träffas ”live”. Det var ju som ett stort kramkalas redan från parkeringen när alla fick se varandra igen. Jag tycker det är jätteviktigt att ses, både branschkollegor och återförsäljare. Att hjälpas åt att behålla och utveckla branschen tillsammans. Så det ska bli väldigt kul att träffas i år på JEWA.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor

Sofie Axelsson startade Cavaxo sedan 2006. Bolagets varumärken finns representerade i 300 butiker.

”Jag tycker det är jätteviktigt att ses, både branschkollegor och återförsäljare. Att hjälpas åt att behålla och utveckla branschen tillsammans.”

Utställare visar klockor för en besökare på den svenska inköpsmässan för smycken och klockor
Utställare gör affärer på en mässa för klockor och smycken