Sägen
Ända sedan Elin ställde ut på sin första mässa har hon satsat full ut på sin verksamhet. Samma beslutsamma driv finns kvar än idag.
– Det blev en succé direkt och jag fick 20 butiker i en smäll på min första mässa. Sedan dess har vi bara kört på och hållit kvar vid vår stil. Det har varit mycket publicitet runt oss och vi har synts väldigt mycket i tv och i tidningarna. Alltifrån den unga och svenska hiphopeliten som Daniella Rathana till Carola och Jill Johnsson bär och älskar våra smycken. Så vi är någonstans däremellan med vår kundgrupp. Den är väldigt bred och det är många människor som tycker om det vi gör just nu.
Sägens smycken talar för sig själva. De är maffiga men samtidigt lätta och bekväma och de håller en hög kvalitet.
– Vi designar smycken som gör en outfit och inte tvärt om. Tar du ett av våra halsband till en t-shirt, ja då är du ju klädd. Det behövs ingen fancy klänning. Vi har en lite modigare kundgrupp som jag älskar. Det är en kund som kanske gillar att få kommentarer som ”wow, vilken ring!” för du kan inte gå med ett smycke från Sägen utan att höra hur folk uppmärksammar dem. Det är den typen av smycken som vi gör. Man kan känna sig modig och får lite power när man bär våra smycken.
Örhänge från den nya kollektionen Halley som är inspirerat av rymden.
Örhänget Solar Cluster Ring som kan justeras för att enbart bära klustret av kulor.
”Vi har en lite modigare kundgrupp som jag älskar. Det är en kund som kanske gillar att få kommentarer som ”wow, vilken ring!” för du kan inte gå med ett smycke från Sägen utan att höra hur folk uppmärksammar dem.”
De senaste åren har företaget gått väldigt starkt framåt och de fortsätter att expandera. Att vara med på inköpsmässan är en del i den planen.
– Det ska bli jätteroligt och ställa ut på JEWA, för nu vill vi visa för båda befintliga och nya kunder att vi går in i en ny era. Vi har nämligen gjort en re-branding med en ny logga och en helt ny kollektion, berättar Elin.
För Sägen blir mässan en plats där butikerna får möta varumärket.
– Här får de se hela vårt fulla sortiment, prova våra smycken, och känna och klämma på allting. Sedan så tycker jag som utställare att det är fantastiskt att träffa andra utställare såklart. För det är ju inte många som har jobb i samma bransch som oss. Det kan bli ett väldigt härligt häng.
Elin ser också fram emot att träffa butiker som ligger i och norr om Stockholm.
– Vi i är väldigt starka som varumärke i södra delen av landet upp till Stockholm, men nu vi ser fram emot att knyta till oss resten av landet eftersom vi märker att det finns en jättestark efterfrågan efter personliga smycken som gör avtryck.
Den som tidigare sett Sägens stålsmycken kommer att känna igen sig då kommande kollektion går i samma ådra.
– Vi älskar att jobba i stål och har fått en mycket positiv respons om våra stålsmycken i butikerna, så det ska bli fantastiskt roligt att släppa den nya kollektionen. Halley är en hel smyckesserie inspirerad av rymden. Den är fängslande på något sätt med en texturerad yta runt den polerade kulan. Som att den är inbäddad av en flod av materia.
Kulan återfinns i Solarkollektionen och även där finns det nyheter som är inspirerande av 60-talet.
– Örhänget Solar Cluster Ring rör sig lite grann i det futuristiska landskapet och tar för sig väldigt mycket. Hänget kan man ta bort och enbart bära klustret av kulor för en mer försiktig vardagslook.
På Sägen jobbar man med återvunna material. Allt silver och stål är till 100 procent återvunnet. Pläteringen är av 24 karats guld och väldigt hållbart. De använder även återanvänt porslin och glas i sina smycken.
Vi är väldigt stolta att kronprinsessan valde att bära våra örhängen av glas. Vi smälter ner glasflaskor tillsammans med färg och slipar dem till glasstenar. Vi brukar kalla dem för ”Our kind of diamonds”.
Elin Sigrén, grundare och CEO på Sägen.