DYRBERG/KERN

Glamorös dansk design för moderna kvinnor
DYRBERG/KERN är ett välkänt danskt varumärke i smyckesbranschen. Sedan 80-talet har de släppt två kollektioner per år och finns i många länder världen över. Målgruppen är kvinnor som älskar fashion och som vill uttrycka sin personliga stil med DYRBERG/KERN handgjorda smycken.

Företaget startade 1985 av Gitte Dyrberg och Henning Kern, båda utbildade inom fashion och mode. Deras gemensamma fascination för konst, arkitektur, inredning, film och musik ligger som grund till varumärket.

– Passionen ligger bakom vårt driv när vi tar fram nya kollektioner. Vi har tusentals idéer som vi kan jobba på och vidareutveckla. Vi har vår klara estetik i varumärket. Vi designar modesmycken av hög kvalitet i polerat stål och mässing med en mycket hållbar och slitstark IP plätering. Man får mycket för pengarna när man köper smycken från oss. Vi har kunder som kommit in med smycken som de haft upp emot femton år som håller än idag. Våra smycken är alltid relevanta i förhållande till de trendfärger och den stil som råder. Vi har ett eget uttryck som vi förstås tycker väldigt mycket om. Vi gör smycken som väcker glädje och de är iögonfallande när man bär dem.

DYRBERG/KERN använder kristaller med stora glamorösa stenar med mycket färg, allt från rosa, fuscia, stark grön till safirblå. Det är många starka färger som också passar i den nya Barbietrenden som råder nu.

– När vi arbetar med en kollektion ser vi till att man ska kunna kombinera smycket tillsammans med smycken som man har köpt tidigare. Ibland ser vi att smycket gått i arv från mor till dotter. Färger och stilar kommer igen, och om man tröttnar på den Barbierosa färgen en säsong kan man lägga smycket åt sidan en tid tills färgen åter blir modern.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor

Gitte Dyrberg och Henning Kern.

På JEWA får man se hur smycken och stenar ser ut i verkligheten. Man kan fysiskt känna tyngden, och vända och vrida på smycken. Det blir en helt annan känsla än att bara se en bild eller film på en produkt. Dessutom finns det andra aspekter som är viktiga i det fysiska mötet.

– För det första är allt digitalt idag. Kunderna beställer online men den personliga relationen med vår svenska agent Lisa Lindvall är superviktig. Lisa är en underbar representant för vårt varumärke. Hon kan berätta mycket mer om kollektionen än vad man kan läsa om i vår webshop. Lisa är duktig på att kombinera smyckena med varandra och hur de bäst säljer. Vi säljer till modebutiker, varuhus som Åhléns, till Smyckas butiker och livsstilsbutiker. En smyckesbutik ska ha ett lite annat utbud än en livsstilsbutik och det kan Lisa. Vissa produkter fungerar bättre i vissa distributionskanaler än andra. Dessutom får du uppleva all den kärlek som vi lägger ner på varje DYRBERG/KERN-smycke i vår monter.

DYRBERG/KERN ska visa deras befintliga höst- och vinterkollektion på mässan, som Lisa just nu i dagarna är ute och visar upp i butikerna. Det är dramatiska smycken i lite starkare färger. De har tennisarmband med vackra Swarovskikristaller och andra fina fasettslipade stenar.

– Vi har ett Bysantinskt korsmotiv som är nytt, intressant och elegant. Den finns i subtilt svart och guld eller som ett multifärgat smycke med en svart sten i mitten omgiven av färgade stenar. Smycket passar till många olika klädesplagg, oavsett vilka färger man klär sig i.

Denna höst har DYRBERG/KERN mer fokus på guld.

– Guldet ger värme till hudtonen hos de flesta kvinnor. Vi har även silversmycken då de nordiska kvinnorna ofta föredrar silver som passar med det blonda håret och ljusa huden. Det blir mer vågade och större örhängen med fina stenar som passar till halskedja och armband.

Även vårkollektionen kommer att visas upp på JEWA.

– Till nästa vår lugnar vi ner oss lite och det blir lite mer ljusa pastellfärger som svagt rosa, himmelsblå, ljus vattengrön och turkosa färger som passar jättefint när vi får lite färg i ansiktet. Vi får förhoppningsvis mer sol nästa år.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor

Lisa Lindvall, agent för DYRBERG/KERN  i Sverige.

”Vi har kunder som kommit in med smycken som de haft upp emot femton år som håller än idag. Våra smycken är alltid relevanta i förhållande till de trendfärger och den stil som råder.”

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor
Kunden designar själv

DYRBERG/KERN har sedan flera år en kollektion som kallas Compliments, där man som kund designar sin egen ring eller armband. Först väljer kunden ut basen som är själva ringen eller armbandet. På basen kan man sedan skruva på en utbytbar topp. Toppen finns många modeller, motiv och färger för att kunden ska kunna byta utseende på ringen precis hur man själv vill.

– Vi vill gärna blanda in kunden i designprocessen och man kan variera sig helt beroende på vad man bär i övrigt den dagen. Man blir sin egen designer och det konceptet är jättespännande. Det är en god tanke för butikerna som inte behöver investera i en massa ringar som går ur modet efter en säsong. De behöver bara köpa till nya toppings för att ha ett aktuellt och fräscht varulager. Det gäller att tänka affärsmässigt både för slutkunden och butikerna.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor
Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor
Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor