Maanesten

Inspiration från naturen och det spirituella
Maanesten grundades år 2010 av smyckesdesignern Lotte Voen och kreativa chefen Henrik Callesen. Det som började i en blygsam skala, då Lotte började sälja sina smycken till besökare på Roskildefestivalen, har vuxit till en verksamhet som är känd över hela världen.

Allt eftersom åren gick sålde Lotte fler och fler smycken och 2010 startade hon verksamheten tillsammans med sin make Henrik i en liten verkstad i Danmark. Sedan dess har ju bolaget växt och varumärket finns hos över 500 återförsäljare runt om i Europa och i 40 egna fysiska butiker i Skandinavien och Tyskland.

Carolina Marmefelt började som säljchef för två år sedan när Maanesten ville satsa mer på den svenska marknaden. Hon har hand om all försäljning mot ÅF i Sverige och ansvarar även för etableringen av de egna butikerna i Stockholm och Göteborg.

När Carolina började såg hon en stor potential för företaget. Det organiska formspråket med alla detaljer och kopplingen till det spirituella kändes nytt på marknaden och någonting som hon tyckte saknades ute hos juvelerarna.

– Vi tillför något nytt i butikerna med färgglada smycken i fina rosa displayer med mässingsdetaljer som sticker ut bland andra varumärken. Det blir en färgklick för kunderna som drar ögonen till sig.

Varje smycke är handgjort i silver med sötvattenspärlor och ädelstenar. Varje sten har sin betydelse och syfte. Det går även att få smycket pläterat i guld.

– Vår guldplätering är framtaget efter flera års hårt arbete tillsammans med en kemist för att leverera slitstarka smycken. Jag som jobbat länge i smyckesbranschen kan verkligen stå för vårt varumärke och kvaliteten.

 

Wild flower at Heart

En av de senaste två kollektionerna är en sommarkollektion som är en hyllning till sjuttiotalet, hippiekulturen och att skapa fred på jorden. Det syns på det medvetet oregelbundna handarbetet att det är omsorgsfullt tillverkat för hand. Den andra är en chakrakollektion.

– Varje människa har chakran som motsvarar kroppens energipunkter längs ryggraden. Enligt den hinduiska och buddhistiska traditionen påverkar de kroppen och själen för att skapa balans och harmoni. Våra smycken hjälper till att exempelvis att stärka vårt hjärtchakra och våga ta till oss kärlek.

Hållbart i alla led

Det finns en stor medveten satsning på hållbarhet och ansvarstagande genom hela produktionskedjan. Alla smycken är tillverkade i återvunnet silver och även guldet som används till pläteringen är återvunnet. Fabriken ligger i Indien och ger ett meningsfullt arbete åt många människor.

– Vi är väldigt måna om vårt miljöansvar och att tänka hållbart i alla steg i processen eftersom det är viktigt för oss. Våra anställda i Indien har mer än tre gånger minimilönen och vi ser till att de får tandvård, sjukvård, pension, försäkring, ekologisk mat till sina familjer och även transport till och från jobbet. Vi har ett program där vi fångar upp kvinnor som inte har något jobb och utbildar dem till guldsmeder. Då kan de försörja sig på egen hand. Varje smycke har en spirituell koppling och även i tillverkningsförfarandet värnar vi om att både människa och miljö ska må bra.

På JEWA kommer montern att byggas upp som ett litet universum. Det utlovas blomstermoln och härliga färger för att visa känslan bakom Maanestens varumärke.

Rosa universum

Maanestens butiker är väldigt speciella. Du hittar designmöbler och muranolampor tillsammans med marockanska mattor.

– Det är som att gå in i en rosa karamell där det händer en massa. Den känslan försöker vi även uppnå hos våra återförsäljare, att få det här lilla universumet i butiken med hjälp av displaymaterial och våra vackra smycken.

På JEWA kommer montern att byggas upp som ett litet universum. Det utlovas blomstermoln och härliga färger för att visa känslan bakom Maanestens varumärke. Smycken från baskollektionen blandas med toppsäljare, och de kommer även visa upp accessoarer som hårklämmor, necessärer och strumpor. Carolina lockar även med goodiebags till de första 100 besökarna i montern.

– Jag tycker att det är så viktigt att kunna träffas och dela erfarenheter och tankar med andra i branschen och att kunna visa upp ett helt sortiment på plats. Det är en helt annan upplevelse för att få inspiration och se vad som är det nya i branschen, men även för att kunna upptäcka nya varumärken. Här kan man klämma och känna, få en känsla för olika storlekar och få smakråd.

 

Carolina Marmefelt, säljchef, Maanesten.