Blomdahl

Snäll mot huden
Under pandemin genomförde Blomdahl en re-branding av sitt varumärke för att vidareutveckla det visuella uttrycket och därmed även hela företagets koncept. Satsningen på att sprida det nya uttrycket fortsätter även i höst för att skapa igenkänning oavsett var eller i vilket land bolaget syns.

Det som från början var ett litet familjeföretag, som tog fram instrument för att ta hål i öronen, har vuxit till ett stort bolag med ett brett smyckessortiment som finns i butiker över hela världen. Verksamheten ligger dock kvar med sin produktion i Halmstad där även Elinora Örnstedt, försäljningschef för Blomdahl i Sverige, utgår ifrån.

– Vi är väldigt stolta över att vi växer globalt, men att vi ändå finns kvar lokalt i Halmstad där vi fortsätter att utveckla verksamheten.

Blomdahl hade nyligen ett samarbete med artisten Mariette som ursprungligen också är från Halmstad.

– Mariette besökte vår produktion där hon bland annat fick följa hela rutinen med hårnät, skyddskläder och där hon också fick prova på att skapa ett smycke. Genom hennes kanal fick vi jättemycket positiv respons över att vi faktiskt har vår tillverkning av smycken här i Sverige.

Kvalitet och material som är snälla mot huden är någonting som Blomdahl värderar högt.

– Vi tillverkar hudvänliga smycken i ren medicinsk plast och titan, vilka är utvecklade tillsammans med hudläkare. Våra kunder ska alltid känna sig trygga i att använda våra produkter och de ska inte behöva vara oroliga för att smyckena ska utsöndra farliga ämnen eller vara allergena.

Blomdahl var först i världen med att lansera en steril engångsprodukt för att göra hål i öronen.

Män som ny målgrupp

– Vi brukar säga att smyckesresan börjar med de allra första hålen i öronen. För oss är barnen därför en naturlig målgrupp och så har det varit sedan start. Även om kvinnor hör till den stora målgruppen, har våra smycken nu blivit mer och mer populära även bland män. Intresset för smycken hos män har ju verkligen blivit en trend. En annan trend vi har sett är att man tar flera hål i ett och samma öra, och att fler tar hål även i näsan.

I och med att målgruppen har breddats så har Blomdahl tagit fram fler olika inspirerande lösningar för hur man skyltar i butik.

– Vi har nu utökat med mer marknadsföringsmaterial som riktar sig till män, kvinnor och barn. Eftersom vi även tillverkar smycken för öron- och näshåltagning, har vi såklart även nytt, fint skyltmaterial för butiker som erbjuder dessa tjänster.

– Eftersom målgruppen ”man” är ganska ny, har vi satsat lite extra på denna bland annat genom våra influencersamarbeten med Robin Bengtson och Filip Lamprecht. Genom dessa samarbeten har våra hudvänliga smycken riktade till man nått ut brett. Genom vår synlighet i deras sociala kanaler har vi sett en ökad försäljning av smycken samt att fler killar kommer till butikerna för att ta hål i öronen. Våra smycken i en stilren och sober design, som också är snälla mot huden, tilltalar verkligen den nya målgruppen man. 

”Våra kunder ska alltid känna sig trygga i att använda våra produkter och de ska inte behöva vara oroliga för att smyckena ska utsöndra farliga ämnen eller vara allergena.”

Längtan efter att mötas

– Vi längtar till JEWA och att få träffa alla kunder som vi annars möter ute i butik. Vi värdesätter att få träffas och det är en jätteviktig mötesplats med både nya och befintliga kunder. Vi skapar också nya kontakter med dem som precis har upptäckt oss. Nu får vi bjuda in kunderna till vår monter, till vår miljö, där vi kan presentera hela bredden i vårt sortiment och såklart även visa alla våra snygga och hudvänliga nyheter.

Elinora Örnstedt, försäljningschef för Blomdahl i Sverige.