Schalins

Kärlek till alla
Schalins Ringar är ett välkänt smyckesvarumärke som finns representerat över hela Skandinavien via återförsäljare. Nu har man precis genomfört en varumärkesförflyttning för att komma ännu närmare slutkonsumenten. Arbetet har innefattat designstrategier, produktutveckling och e-handel som ska bidra till varumärkeskännedom och vara ett säljverktyg även för återförsäljaren.

Sandra Lundqvist har suttit som vd på Schalins Ringar sedan januari 2022. Hon har lång erfarenhet av att driva bolag och har tidigare jobbat med produktion, försäljning, varumärken och profilering i alla möjliga branscher. Sandras främsta uppdrag är att stärka varumärket Schalins genom att bland annat göra en rebranding. Det innefattar att ta fram en ny grafisk profil, modernisera ett traditionellt varumärke i en traditionell bransch.

– Vi vill behålla vår position som en av de största inom vigsel- och förlovningssegmentet och vi vill ta kontroll över prissättningen. Schalins varumärke ska inte rabatteras, jag tycker det är konstigt att ge rabatt på äkta smycken av ädelmetall och ädelstenar som tillverkas utifrån beställning. Vi är en stor producent men ändå väldigt traditionell i vår tillverkning, även om vissa delar är moderniserade. Halva produktionen arbetar med traditionellt hantverk vilket vi är stolta över.

Bilden föreställer Sandra Lundqvist som är vd på Schalins

Sandra Lundqvist, vd på Schalins sedan 2022.  

Sortimentet av ringar har byggts på sedan starten 1944 utan att tidigare kollektioner rensats ut. Nu har Sandra och hennes medarbetare, i nära samarbete med företagets återförsäljare, sållat rejält i produktportföljen. Schalins egna designuttryck ska bli mer enat och tydligt. Det gör det enklare för butikerna att sälja samtidigt som varumärket blir tydligare och mer attraktivt för slutkonsumenterna.

– Jag tror butikerna tycker att det är roligt att få vara delaktiga, och vi kommer använda våra nära relationer med återförsäljarna i arbetet framöver. Vi har även tagit fram ett Premium Store-koncept för utvalda butiker som verkligen vill satsa på Schalins, vilket kan innebära att andra inte kommer sälja Schalins som varumärke. Vi är i startgroparna för att starta en marknadsproduktgrupp med utvalda butiker för arbetet framåt samt att vi tagit fram en ny designstrategi som vi håller på att implementera.

Bilden föreställer Sandra Lundqvist som är vd på Schalins

På inköpsmässan JEWA hoppas Sandra och medarbetare att få möta personal från guldsmedsbutikerna runt om i Sverige.

– Jag upplevde att det var en väldigt sprudlande känsla under Branschmötet förra året. En mässa som JEWA är så viktig eftersom det är där vi kan träffas. Vi kommer förstås visa upp våra nyheter och presentera Premium Store för den som är nyfiken. Men det viktigaste med mässan, för vår del, är att vi faktiskt får träffas i branschen. Det är viktigt att vi jobbar och utvecklar vår bransch tillsammans.

”Vi vill röra om i det hela genom att lyfta olikheter, det finns en djupare tanke bakom då vi vill lyfta att kärleken är fri och till för alla.”

Röra om i det traditionella tänket

Målet är inte bara att leverera förlovnings- och vigselringar till det traditionella paret. Schalins lyfter blandade och samkönade par, par i olika åldrar och även kärleken till sig själv, för alla har ju inte en partner.

– Det har varit fokus på att det ska vara en kvinna och en man, att förlovning ska ske först och att det är mannen som ska fria. Vi vill röra om i det hela genom att lyfta olikheter, det finns en djupare tanke bakom då vi vill lyfta att kärleken är fri och till för alla och det konceptet är nytt för oss. Vår önskan är att butikerna också ska anamma och använda de kampanjer och det bildmaterial vi tar fram. Oavsett om det gäller kvinna och kvinna, man och kvinna, man och man, religion eller ålder så är budskapet det samma: Kärleken är till för alla. Nästa steg är att bredda detta ytterligare. Det ska bli spännande att se vad vi får för resultat och få prata öga mot öga på mässan med våra återförsäljare om vårt nya tänk. Hittills har vi i alla fall inte fått någon negativ respons.

 

Ställa upp för samhället

Schalins Ringar har sitt säte i Östersund mitt i Sverige. Det är långa avstånd till andra städer och företaget har en viktig del i samhället.

– Det är viktigt att större verksamheter stöttar det lokala samhället och vi hjälper till genom att bland annat stötta ungdomsidrotten och andra föreningar. Jag har filosofin att försöka handla lokalt när produkter och tjänster finns, det gäller allt ifrån marknadsföring som vi tidigare köpte från Stockholm, till reklamtjänster och kontorsmaterial. När produkter eller kompetens inte finns så tar vi det från annan ort. Jämtland är i en kraftig expansionsfas och kompetensen växer lokalt. Det finns jättebra företag här i bygden.

Hela produktionen finns inhouse, från att traditionellt smälta metall, till att slutligen leverera en färdig skimrande ring av högsta kvalitet. Varje ring tillverkas i samband med en beställning.

Det arbetar lika många kvinnor som män på Schalins och flera av dem har troget arbetat på företaget i många år.

– Jag är så himla glad för de medarbetare vi har. Jag är ju ny och behöver lyssna och lära, och det är en stor fördel med all denna erfarenhet som finns innanför väggarna. Det är inte lätt när vi tar hela skeppet och genomför en stor omställning för att anpassa oss till de nya tiderna. Vi kapar och strukturerar om företaget och då behövs den här kompetensen, annars skulle det bli ganska skakigt. Det är fascinerande att så många har jobbat här så länge och kul att det finns så mycket erfarenhet samlat.

Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor
Besökare tittar på halsband på den svenska mässan för smycken och klockor

En av bilderna som Schalins använder i sin nya kampanj som handlar om att kärleken är fri och för alla.