Optura

Hållbara varumärken säljer när det är tuffa tider
Egen serviceavdelning och snabba beslutsvägar gör Optura till en stark distributör på marknaden. Tack vare att de jobbar med stora varumärken har året gått bättre än väntat.

Inför årets budget kändes marknaden osäker och Patrik Vestberg, försäljningschef på Optura AB, har under sina 25 år i branschen noterat att folk i allmänhet söker trygghet och långsiktighet när det är ett tuffare ekonomiskt klimat i samhället.

– Trots att vi inte visste hur det skulle gå med inflation, krig och allt annat som händer i världen satte vi ändå en budget baserat på året innan som vi faktiskt överträffat.

Han poängterar att det inte handlar om att kunderna handlar varor till lägre pris, utan snarare att de investerar i lite dyrare produkter.

– När vi följer försäljningsstatistiken som vi får in från butikerna varje vecka, ser vi att kunderna gått tillbaka till mer traditionella varumärken jämfört med för några år sedan då var det mycket fashion som såldes i volymer. Nu när miljön ligger i tiden blir det också mer fokus på att hålla igen konsumerandet och satsa på hållbara varumärken.

Optura Nordic har några av världens största varumärken i sin portfölj och Patrik ser många andra fördelar med företaget.

– Vi har ett eget lager med varumärken som är eftertraktade hos konsumenterna. Det gör att vi har all logistik internt. Sedan har vi en bra uppbyggd serviceavdelning i Tönsberg i Norge som även kan ta emot service från andra klockor än det som finns i vår portfölj. Vi har mycket reparationer och underhåll kring de här produkterna eftersom kunden har klockan i många år. En annan styrka är att det är korta beslutsvägar när det gäller marknadsföring, kampanjer eller leveranser. Det gör att vi är flexibla och kan lösa mycket med kort varsel utan att det blir en långbänk.

”Nu när miljön ligger i tiden blir det också mer fokus på att hålla igen konsumerandet och satsa på hållbara varumärken.”

De vanliga säsongnyheterna kommer att visas på mässan tillsammans med ett stort sortiment av klockor bland annat från Guess, Seiko och Boss.

– Boss är ett intressant och spännande varumärke. Det är gigantiskt över hela världen och otroligt starkt även bland ungdomar. När man ser och känner på Boss välgjorda produkten så förstår man varför de kostar lite mer och det gäller väl egentligen allt oavsett allt inom varumärket oavsett om man köper en pikéskjorta eller en kostym.

De kommer även att ställa ut deras smyckesmärken Ti Sento, PDPaola, Ania Haie och Coeur De Lion. Patrik känner sig positiv till att själv vara med på plats under mässan.

– Det ska bli spännande att se vad JEWA bjuder på då jag inte hade möjlighet att vara med i fjol. Branschmötet krockade med Klockmasters jubileum i Vadstena vilket var synd. Branschen behöver ju verkligen en mässa som JEWA där vi kan träffas och utbyta erfarenheter. Vi som är leverantörer träffas inte alls, förutom om man skulle springa på varandra ute i butikerna. Vad jag förstår så ska både Stjärnurmakarna och Smycka lägga sina möten på JEWA, och jag hoppas att få se flera Klockmasterbutiker dyka upp.

Patrik Vestberg