Caroline Svedbom
I en verkstad i Greklands Aten tillverkas Caroline Svedboms smycken för hand med gnistrande kristaller från Österrike. Första året hade varumärket tio återförsäljare och försäljningen har ökat för varje år. I dag finns de i 17 länder utspridda på närmare 400 butiker.
– Jag kan knappt förstå själv hur stora vi är och tillväxten har skett väldigt naturligt. Jag har inte tagit in någon investerare utan är ensam ägare i företaget. Vi säljer jättebra och finns bland annat på Bloomingdale’s och andra stora varuhus, vi finns på lyxhotell och små mysiga butiker på landet. Vi har breddat oss på en väldigt bra nivå. Vi säljer till bland annat Norge, England och Dubai och nu vill vi exportera ut till Italien, Tyskland och USA. Det är jättespännande att se att det finns så mycket kvar att göra.
I år firar företaget 10-årsjubileum och de har utökat sin produktserie med en bröllopskollektion och en herrkollektion.
– Våra herrsmycken med kristaller har mottagits väldigt bra. Det känns kul att kvinnor kan köpa ett smycke åt sina män som matchar.
På Caroline Svedbom arbetar uppemot 30 anställda totalt.
– Vi har ett bra teamwork, en fin organisation och alla verkligen älskar det man gör. Jag tror om man har folk i företaget som verkligen brinner för deras position så blir resultatet därefter. Mycket har bara fallit på plats. Vi har haft turen att träffa rätt person vid rätt tillfälle och vi har kunder som tycker väldigt mycket om varumärket.
Marknadsteamet lägger mycket tid på att skapa rätt content och att ta fram bilder som inspirerar till hur man kan bära smycken tillsammans med olika outfits. De håller ögonen på vad som trendar och vad som syns ute i butikerna för att skapa rykande färskt innehåll.
– Alla hjälps åt väldigt mycket och det är många kunder som hittar oss via Instagram. Det har verkligen varit en jättebra försäljningskanal. En butik hör av sig till oss och vill köpa in våra produkter efter att de sett våra smycken, antingen via någon influenser eller våra egna kanaler.
Caroline Svedbom, vd och creative designer.
”Man ska få en känsla av ett tropiskt paradis med gnistrande kristaller i frisk lime, flamingorosa, solgult och korall.”
Inför JEWA planeras det för fullt och Caroline ser fram emot att få träffas igen.
– Jag är så glad över att det är öppet för mässor igen. Allting blev så himla digitalt och det är viktigt att bara komma ut och mötas. Man når ut till en väldigt stor grupp av folk som kommer dit samtidigt. Bara det här att socialisera och gå runt på mässan och få prata med andra, både kunder, leverantörer och konkurrenter. Det ger en väldig inspiration och massor av energi. Vi byter idéer och kontakter. Varje mässa har gett så bra relationer. Det tycker jag är kul. Jag skulle säga att guldsmedsmässan i Sverige har alltid varit jättebra.
På JEWA kommer Caroline att presentera både nyheter för hösten och den nya kollektionen inför SS 24.
– Vi har alltid vårt DNA i alla kollektioner som genomsyrar glädje och variation på smycken med väldigt mycket färg. Det ska kännas som en godisbutik. Vi har en väldigt bred kundgrupp och i varje kollektion har vi därför både diskreta smycken upp till riktigt stora statementsmycken. Den senaste kollektionen Tropicana har inspiration från friska frukter och naturens färger. Man ska få en känsla av ett tropiskt paradis med gnistrande kristaller i frisk lime, flamingorosa, solgult och korall. Det ska kännas fruktigt och sprida väldigt mycket glädje både till vardags och fest.