Snö of Sweden
Emma Hilvander har arbetat på företaget i 15 år. Hon ansvarar för flera delar av bolaget, bland annat inköp, marknad och design i Kina. Hon talar och förstår mandarin och har nära kommunikation med teamet i produktionen. Emma är också väldigt engagerad i form och design. På frågan om hon har en titel skrattar hon till och säger att det skulle bli alldeles för långt för att få plats på ett visitkort.
Snö of Sweden släpper fyra kollektioner varje år efter säsong. Inom varje kollektion tar de fram klassiska smycken som fungerar i alla sammanhang. Samtidigt finns en lekfullhet och man experimenterar ständigt med nya material, färger och former.
– Vi vill att det ska finnas nya och roliga element i varje kollektion som följer den aktuella säsongen och de trender som råder. Kollektionerna släpps i januari, i april, i slutet av juli, lagom till ”back to office”, och vinterkollektionen släpps under oktober. Däremellan kan det förekomma kampanjsläpp med specialdesign som inför alla hjärtans dag och inför julen. Smyckets design beror på vad vi internt tycker är roligt att jobba med, men det är också avvägt efter konsumenternas efterfrågan. Vi lyssnar av och försöker vara lyhörda för att anpassa vårt sortiment efter kunden.
Grundtanken är att varje smycke ska andas Snö of Sweden och det ska vara enkelt att kombinera tidigare köpta smycken från Snö med smycken från den nya kollektionen. Vissa av Snös smycken kan enkelt modifieras. Det kan vara en avtagbar charm på ett örhänge där man med ett enkelt grepp kan variera utseendet. På så sätt kan kunden ändra designen på sitt smycke, vilket blir väldigt lekfullt.
”När vi var yngre flydde vi ofta in i fantasin, därför valde vi att bygga upp en sagovärld.”
Emma Hilvander har jobbat på Snö of Sweden i 15 år och ansvarar bland annat för inköp, marknad och design.
Snö of Sweden hade ett väldigt bra 2022 och de har gått in i 2023 med den vetskapen bakom sig.
– Vi gläds över den ökade efterfrågan på våra produkter och just nu känner vi oss oerhört starka och väldigt positiva.
En stor del av verksamheten har varit att samlas kring mässor eftersom det ger möjligheten att bjuda in kunderna i företagets miljö och visa upp varumärket. Men det var länge sedan Snö of Sweden ställde ut och JEWA blir den första mässan som de ställer ut på i Sverige sedan pandemin bröt ut.
– Vi vill att alla kommer förbi oss för vi vill träffa alla våra kunder. Du kommer att mötas av ett härligt team med en massa energi och massor med vackra smycken. Jag hoppas att våra besökare kommer att bli inspirerade.
Emma ser även mässan som en möjlighet att bjuda in personer från den egna organisationen.
– Våra medarbetare som jobbar på lagret eller på andra avdelningar, ser ju bara produkten utifrån sitt perspektiv. Men på mässa kan vi visa upp hur vi kommunicerar varumärket utåt och de får även se den glädje som kunderna känner för våra smycken. Det är roligt att visa vart det man jobbar med hamnar. JEWA ger en otrolig möjlighet att samla branschen där vi får träffa alla andra runt omkring.
Det besökarna kommer att mötas av i Snö of Swedens monter är bästsäljare, delar av sortimentet, som alltid finns tillgängligt, och den högaktuella kollektionen inför vintern. Varje kollektion har ett tema och temat i vinterkollektion är sagans värld.
– Vi reflekterar mycket över var vi befinner oss i samhället och världen. Det som vi matas av är inte alltid positiva nyheter. Designteamet funderade länge på vad vi kan göra. Behöver man en paus från allt det? När vi var yngre flydde vi ofta in i fantasin, därför valde vi att bygga upp en sagovärld. Vi har fått inspiration från bland annat från Trollkarlen från Oz och Svansjön med organiska former. Vi hoppas att man kan känna hur man transporterar sig, via smycket, in till någonting annat. Det handlar inte om prinsessan som ska räddas i sagovärlden, utan det är den starka kvinnokraften och känslan av power. Det tycker jag inte man får missa.